الأربعاء، 25 يونيو، 2008

الحلقة الرابعة

رحت أوصل التاريخ يرتاح ويحفظلناالاحداث بعد التدوين ..وإحنا فى السكة مرينا على شريان النيل وشمينا ريحة فراته معطرة المكان بتقولك مرحباً يا أصيل ..أصله جاى محمل فرات من خير الارض ومن كل معدن ثمين ..وهو بيجرى الله عليه حساس ورقيق كأنه بيستخلص من خير الارض وكل قطرة فيه على مهلها تحيك
بتقولك
يامصرى ..إشرب منى وسمى وربنا يبارك فيك ويشفيك .
وقلت لشيخنا التاريخ
سجل معاك دعوة النيل لينا
والحقيقة ان شيخنا التاريخ مش مستنى بياخد مدد حبره من النيل وبيكتب كل التفاصيل
بص فى عينى وقال لى
انا شايف فى عنيكى خط شريان النيل بيجرى حب للأرض ولما بتغمضى بتحنى عليه
ورجع يكتب من تانى ..وأصلك يامصرى بتحب نيلك ومنه بتستمد مواويلك وصدق اللى قال مصر والمصريين هبة النيل
ووصلت شيخنا التاريخ ومنستش أبص على بيته العتيق وجدرانه اللى مليانة قصص وحواديت وانا فى السكة راجعة كان حل الليل وعلى جنب سمعت بحبحة قمت قربت وبصيت لقيت العفريت اللى كان شغلنى وبيتصنت على التاريخ وعرفت من كلامه ان أسمه (دهمان) بيتكلم مع عفريت تانى أسمه (قماقم)
قال قماقم ..ايه يادهمان بعتلى آجى ليه
قال دهمان .. روح وبلغ عمارة إن دى الحارة مليانة حواديت وقوله ان الحارة فيها بشارة ظهر فيها أصول وانتماء وعادات وتقاليد وفهم عالى وولاد فى الدايرة بتتربى على العقيدة والارتباط بالجذور وعمالين يبنوا قلاع وحصون مع التاريخ ..
قول لعمارة ان عم رمزى راجل حدق ابتسامته هادية بس عزمته حديد ماتلين
قال قماقم
ايه ده يادهمان انت ليه عاملهم ألف حساب
قال دهمان .. أصلك مشفتهمش ومسمعتهمش دول حافظين التاريخ لدرجة انهم عرفوا اسمنا بالمصرى القديم انه (بوبع)
قال قماقم ..طيب انت مش ناوى تيجى معايا ولا ايه ثم انت بعت طلبتنى ليه
سكت دهمان
مالك يادهمان سكت ليه
أصلى مخبيش عليك ياقماقم المصريين دول فيهم حاجة تشدك تخليك تحب عيشتهم رغم هموهم ومشاكلهم فيهم حاجة تخليك تتعاطف مع قلوبهم وأحوالهم ..وبعدين الارض هنا شرحة وبرحة مفيش دوشة ولا هوسة ولاناطحات سحاب هنا ترجع لأيام زمان تسمع وتشوف وصعب حد يعثر عليك
انما فى بلد عمارة احنا مهلوكين ومرهقين ومتشافين أصلهم فاضيين عمالين يدوروا على أى جذور يقلعوها واصول يدمروها والانساب ويخلطوها الحقيقة هلكوا قدراتنا طالعين نازلين ومتسمعش غير هلوسة وضجيج وأجناس كتير بترغى وكل شوية يطلبونا علشان نسخرلهم المستحيل..أماهنا انا مرتاح بسمع وبشوف ومعاهم بطوف وكفاية عليكم الاخبار
قال قماقم ..ألالالا..انت بقيت تتكلم مصرى ولاايه دا لو عمارة عرف الكلام ده عنك هتكون نهايتك
ضحك دهمان وقال
أهى دى بلد عمارة نسوا يتعلموها انهم ازاى يحرقوا العفاريت انما الامم دى بإيمان وكلمات من الله اتعلموها ممكن يقضوا على مملكة عفاريت كاملة ..ياعم اسكت عمارة ده هيصة وزمبليطة وممكن من نفخة واحدة من الامم دى يطير أو تكبيرة بصدق تخليه مفيش ..وانا هنا ياقماقم عاوز اسمع المصريين كمان ..واكتم سرى وكفاية انى مخلص فى عملى وبسمع الاخبار وبطيرلك الاسرار
وهنا بدأ يطلع النهار
فقال دهمان أسيبك بقى ياأعز الاصدقاء
هتروح على فين يا دهمان
مضطر أروح اقف مع الناس فى طابور العيش سامع ان فى الطوابير دى فيه حكايات لها العجب على حاجات ملهاش سبب ..وإن فيه هناك ناس بتموت علشان الرغيف وياريت فى الاخر كله بيتاكل الاانك تمشى فى الشوارع تلاقى أغلبه مرمى على الرصيف ولو ان المصرى يعرف سر الرغيف مكنش قلق منامة ولا ضيع عليه أيامه لو عرف انه ممكن يأكل نصه بقناعة وتوفير وبباقى ثمنه يعمر ويشيد ويشيل بس ياعينى تلاقى منهم ناس كتير ناسية القضايا المهمة وماشية ورا بطنها وطلبتها بهمة
وهى دى فرصة عمارة انه يدخل على سوق الجاعنين وعمره مادخل على ناس صايمين أو قانعين بيكتفوا بالقليل ..عمارة بيحب الجعان والولهان
اللى عاوز كل حاجة ومفيش فى ايده اى حاجة ومع كده بيحلم بكل حاجة
والحارة دى بيظهر فيها بدايات الصح هناك عند الدايرة يلتفوا حولين عم رمزى والتاريخ .

ومشت راوية بشويش بشويش ..هوسسسسسسسسسسسسسسس

يا ترى رايحة فين ؟

















الأربعاء، 11 يونيو، 2008

الحلقة الثالثة


لقد انضم للدايرة فى حارة عمى رمزى وعم عمارة كل من :ـ
استاذ /طارق الغنام ..و وائل عمر .. و ميس سوسو .. و ميادة رفعت .. وسلمى ومحمد ومحمود...و
وليد فاروق ..و آدم المصرى ..والدكتور محمد لطفى ..وهدير عصام ..وجهاد عبد الرحيم .و.تقى سمير
و إسراء عصام..وقلب الاسد .. وأحمدابوالعلا..وزى النون المصرى
وقلت لهم .. أنا راوية ودول وانتم أهل الحارة تعالوا نكمل حكاية عمى رمزى وعم عمارة .
**********************************
شغلنى أوى العفريت الِ بيتلصص علينا حسيت أنو جاى يسرق أخبار ويوديها بس يا ترى لمين محدش عارف لحد ما قال لى عمى رمزى .
ـ خليكى معايا ياراوية
قلت له ـ العفريت مضايقنى يا عمى رمزى
قال لى ـ إسمه (بوبع بالمصرى) أجدادك عرفوه وسيطروا عليه وانتم كمان امتدادهم وهتتعلموا ازاى تسيطروا عليه
قلت له ـ حاسة إنو بيسرق الافكار وبيسمع الاسرار
قال لى ـ إسمه بالمصرى القديم حرامى لكنه عمره ماهيسرق الاصول ولا العادات ولا التقاليد
وسمعت صوت شيخنا التاريخ بيقولى
ـ عندك إيه ياراوية النهاردة
قلت وعينى فيها شجن والتاريخ بيسجل ورايا بالقلم وعلى ورق طوله بطول الزمن
ـ عندى مشكلة فى شبابنا الحالى .اكتب يا شيخنا التاريخ ....
إنى كنت ماشية كعادتى بتفحص وجوه المصريين مسلمين ومسيحين لأنى بحب وجوههم الطيبة
قال لى ـ عمى رمزى صلحى بالمصرى القديم على قد ما تقدرى ياراوية.
حاضر ياعمى .. انا كت بطلع فى وشوش المصريين مسلمين ومسيحين لأنى بحب وشوشهم الطيبة وقلوبهم السمحة و أسمع كلامهم واقرأ أفكارهم لكنى سمعت العجب .
سمعت كلام كتير ملوش سبب أحاديث كلها كلام مروشن بلغتهم متعرفش مصرى من انجليزى من المانى من فرنساوى على كلمات وصلت للصينى واليابانى .. فتعجبت من لغة المصرى القديم اللى عمرها آلاف آلاف السنين بتوه وسط لغات يدوب عمرها سنين ..هيقولوا هما برضة لغات عريقة ولها حضارة ..هقولهم مش هتوصل لعراقة لغة المصرى القديم ..ولكن تتعجب ان لغتنا بدأت تتوه وسط اللغات الكتير وكأنهم بيستعروا من لغة المصرى القديم والبعض بدأ يحس إنها بيئة وبدأوا يتكسفوا يتكلموا بيها ..إحنا ياشيخنا التاريخ مش ضد اننا نتعلم لغات أو نتكلم بيها لكن واجب علينا نستخدمها بحساب وقت اللزوم مش تزاحمنا وننسى بيها لغة الاجداد ونبيع الجمال فى معانيها بلغات تانية جايز يكونوا فاهمنها ولكن مش حاسين بيها وتلاقيهم متسمرين وهما بيشوفوا افلام ولغة إعلام من بلاد تانية حريصة على تراثها وعادتها زى اليابان والصين وتسمعهم بيقولوا شوفتوا الناس دول حلوين أدإيه عندهم لغة وعادات وتقاليد..طيب وإحنا عادتنا فين ولغتنا رايحة على فين ..آه لو تسمع البنات والستات يا شيخنا التاريخ وهما بيتكلموا كأنك بتسمع زقزقة عصافير متفهمش حاجة من كتر اختلاط الالفاظ مابين (يس,ونو,و,أوكى , وجنرال)والفاظ تانية كتير وكتير ...والِلى يغيظ ان كل البلاد المروجة للغاتها تلاقيهم محافظين عليها تفتكر ياشيخنا هيرضوا يستعملوا فى لغتهم لغاتنا ؟؟ أكيد لأ رغم انهم بيرجوها فى بلادنا كأنها فى المستقبل هتكون بلادهم و المكتر فيها هيكسب ..وإحنا مش حاسين ومش عارفة ليه إحنا مُصرين ننسى اننا مصريين
والاعجب من كدة
انى فى يوم دخلت على سيتى (عديلة )سيتى دى عجوزة كركوبة بس واعية كنت بقضلها الحاجات و الطلبات
بصت عليه وقالت ..حلو الانسابل الى انتى لابساه ده ياراوية روحى هاتيلى الماج بتاعى واعمليلى تى وبعدين خدينى الماركت أعمل شوبنج
قلت لها .. جبتى الكلام ده منين ياسيتى... دانتى سيتى
قالت لى .. من ولادى أصلهم اتعلموا واتقدموا وبيستعروا من كلامى
قلت لها ..ياستى يالى كنت حكايتى وذكرى جميلة من ايام جدى وخالتى وخالى وعمى ..تعالى أفكرك بالمصرى إن دى جلابيتى ياسيتى ودى جزمتى ودى شنطتى ودول كوبيات هنشرب فيها الشاى وقت هوى العصارى بالنعناع ..وهكنسلك الدار وهملالك القلل وهعطرلك الدار بشوالى الريحان ..دى لغاتنا ياسيتى
وهروح معاكى السوق أجبلك الطلبات
وعمرى ماأقولك ..ياآنا ولاتيتا وياجراند ماذر ..وعمرى ماأقول ..طنط لخالتى وأبيه لعمى هقول ياخالتى وياخالة ويا خال ويا عمى ..وعمرى ما هقول بابى ومامى ..هقول بابا وماما ووقت الاشتياق أبويا وأمى وأجمل مافيهم ياأبة ويا أمة ..وعمرى ماأقول لولد صغير شيلد أو بوى هقول ياواد ياصغير بلغتى الِلى فيها خفة دم وشقاوة وتراوة على النفس
والله ياسيتى اشتقنا لنظرة الام فى عيون ابنها وهى بتقوله بالمصرى القديم .. يانينى عينى من جوة
عبارة موروثة بحسها القوى حتى ولو مكنتش عارف قاموسها بس حاسسها تخلى الولد يكبر وعيونوا على أمه من كتر ما الجملة هزت بدنه
وكلمات ابونا جاهين فى الحب المصرى بدون لاف ولا عيد للحب وهو بيقول بمصريته البسيطة
ليه ياحبيبتى مابينا دايماً سفر
ده البعد ذنب كبيرلايغتفر
ليه ياحبيبتى مابينا دايماً بحور
أعدى بحر الاقى غيره اتحفر
عجبى
وسمعت العفريت قال .عفارم عليكم يامصريين بالمصرى واختفى ياترى راح فيييييييييييييين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟